Visie Kinderopvang
We delen graag onze visie op kinderopvang, en kinderen in het bijzonder. Naast de samenvatting van onze pedagogische visie op onze website, hebben wij een uitgebreid Pedagogisch Beleidsplan. Hierin omschrijven we gedetailleerd hoe wij werken aan een fantastische plek voor kinderen, om samen te leren en te leven.
We vinden het leuk om over onze visie van gedachte te wisselen. Wij horen altijd graag van (niet-)ouders, professionals of andere kinderdagverblijven wat ze van onze visie vinden.
Als wij willen dat kinderen leren, zullen we eerst een stap terug moeten doen en de kinderen de ruimte moeten geven. Vanuit een observerende rol zullen wij de kinderen leren kennen. We zien waar elk kind zich mee bezig houdt, waar zijn interesse ligt en waar zijn vraag ligt. Daar spelen we op in. Vaak door op de juiste momenten het juiste materiaal of de juiste omgeving aan te bieden. Een peuter die zijn energie kwijt wil zullen we aanbieden om naar buiten te gaan. Of om een klimbaan te bouwen van stoelen en krukken. Voor een baby die kan kruipen creëren we hoogteverschillen, hoekjes en tunneltjes om het kruipen een extra uitdaging te geven. Of een kind die uitdagingen aangaat, dát mag het zelf bepalen.
Een kind het vertrouwen in zichzelf meegeven. Jij bent hier goed zoals je bent. Wil je het proberen? Toe maar. Wij staan achter je, helpen je als je dat fijn vindt. Probeer het maar, je kunt het vast. Wil je dat nog niet? Blijf je liever even hier, bij je favoriete speelgoed? Kom maar. Ik ga lekker even bij je zitten. Met respect voor het eigen tempo, met liefde en warmte voor elk kind, met vertrouwen in elk kind. Zo willen wij met kinderen omgaan.
Er is ruimte voor eigen ideeën en initiatieven van kinderen. Wij geven de kinderen grenzen en kaders, waarbinnen ze vrij zijn om te experimenteren en ontdekken. Wanneer een baby een glas uit onze handen wil pakken om zelf te drinken, mag dat. We doen het wel samen; de baby wordt op schoot genomen en we verwoorden wat er gebeurt en sturen zo nodig mee. Een kind dat wil klimmen mag dat doen op het klimrek, niet op de tafel. Hoe hoog hij durft mag hij zelf aanvoelen. Schilderen mag met kwasten, kurken, rollers of vingers. Maar we maken wél afspraken over de plaats waar geschilderd wordt en waarop er geschilderd wordt.