Over ons

Kinderopvang Terheijden

Dat kinderen zich thuis voelen is voor ons cruciaal. Pas wanneer kinderen zich geborgen voelen, gaan ze de wereld om hen heen ontdekken.

De Wijde Wereld werkt daarom met kleine groepen; een babygroep van 6 en een peutergroep van 12 kinderen, waar binnen de kinderopvang. Dit creëert rust voor de kinderen. En zorgt dat onze pedagogisch medewerksters echt aandacht aan de kinderen kunnen besteden.

We zijn bijzonder blij met onze prachtige boerderij in Terheijden. Dagelijks verwelkomen wij maximaal 18 kinderen, verdeeld over 2 groepen. Eén groep voor baby's van 0 tot ongeveer anderhalf jaar. En één groep van 1,5 tot 4 jaar. De huiselijk ingerichte ruimtes geven de kinderen alle uitdaging om te ontdekken, spelen en kliederen.

De Wijde Wereld ligt net buiten Terheijden. Hier nemen we actief deel aan de maatschappij. Even samen naar de winkel om boodschappen te doen. Een bezoekje brengen aan de opa's en oma's in het Antonius Abt. Of in de bakfiets mee om de eendjes te voeren.

Naast de huiselijke sfeer en kleine groepen staat aandacht voor de natuur centraal. Zo hebben we een grote tuin, met uitzicht over de weilanden. We spelen veel buiten, ook als het regent of frisser is. Elke dag wordt een biologische, warme maaltijd aangeboden.

We vinden het leuk om over onze visie en omgang met kinderen te vertellen. Iedereen is van harte welkom om een kijkje te komen nemen in ons pand in Terheijden (ook als je geen kinderen hebt). Kom dus gerust eens langs of plan een rondleiding.

Rust, warmte en geborgenheid

Zoals bij alles moet de basis goed zijn. Dat wil zeggen dat een kind zich veilig moet voelen. Anders voelt het zich niet prettig, en ontwikkelt het zich ook niet. De kinderen bij De Wijde Wereld zijn nog heel klein. Daarvan zijn we ons dan ook heel bewust.

Doordat onze ruimte eruit ziet als een gezellig huis, is de sfeer al veel meer herkenbaar en warm.

Onze twee groepen bestaan uit een babygroep voor 6 baby's en een peutergroep voor 12 kinderen. Kleine groepen, waar rust, warmte en geborgenheid voorop staan. En vanuit daar krijgen de kinderen ruimte om op ontdekking te gaan.

Onze medewerkers

De rol van de pedagogisch medewerkers is vaak een onderschat punt. Het begeleiden van kinderen in een groep is een vak apart. Bij De Wijde Wereld werken betrokken en kundige medewerkers, met grote passie voor hun vak.

Voor kinderen is het erg belangrijk om steeds dezelfde gezichten te zien. Bij De Wijde Wereld werken drie pedagogisch medewerkers. Vaste gezichten zijn dus gegarandeerd.

Biologisch

De kinderen van De Wijde Wereld krijgen biologische voeding. Iedere dag bereiden we zelf onze verse warme maaltijden.

Wij werken met ecologische producten, zoals luiers en schoonmaakmiddelen.

We gebruiken zoveel mogelijk natuurlijke materialen. Zo dragen wij ons steentje bij aan een schonere wereld voor onze kinderen.

Natuur

Buiten zijn speelt een grote rol bij De Wijde Wereld. De wereld ontdekken we door veel naar buiten te gaan. In onze tuin, maar ook in de natuur om ons heen. Naar de speeltuin, het park, het bos... We spelen met natuurlijke elementen als water, zand, bladeren en takken.

Er is ruimte om te spelen, te ontdekken en te tuinieren in onze moes- en kruidentuin. We beleven de seizoenen door te zien wat er groeit en bloeit in de natuur. We zijn elke dag buiten, óók met de baby’s! Goed gekleed valt er elk jaargetijde een hoop te onderzoeken in de natuur.

De maatschappij

Wij zijn de maatschappij. De Wijde Wereld brengt verschillende generaties samen, om met en van elkaar te leren en plezier te beleven. We maken kennis met de opa's en oma's in het Antonius Abt, gaan op bezoek bij de bloemenkwekerij, maar brengen ook gewoon een bezoekje aan de markt of de bakker. We nemen een actieve houding aan in het deelnemen aan activiteiten in de buurt en vinden het belangrijk dat de buurt ons ook kent. Ontmoetingen maken het leven bijzonder.

Een gedegen visie

De Wijde Wereld heeft een doordacht pedagogisch beleid. Wij werken volgens de pedagogiek van Pikler. Daarnaast halen wij ook inspiratie uit de antroposofie en Reggio Emilia.

Elk kind mag zichzelf zijn. Wij zorgen ervoor dat elk kind de ruimte en tijd krijgt om zichzelf – in eigen tempo – te ontwikkelen. Belangrijk hierin is dat kinderen het vertrouwen in zichzelf meekrijgen. "Je kunt het vast. En als je het nog niet kan of wil, is het ook goed".

De pedagogiek van Emmi Pikler richt zich op de vrije bewegingsontwikkeling van een kind. Een kind mag in eigen tempo leren en ervaren, ondersteunt door een zichtbaar of hoorbaar aanwezige volwassene op de achtergrond. Wij kijken vooral naar hoe kinderen leren, hoe zij hun bewegingen eigen maken en ontdekkingen doen. We gunnen ieder kind hierin tijd voor hun eigen proces. Belangrijk is wel dat kinderen weten dat wij er voor hen zijn, ook als het even niet lukt.

Dus niet: "Hoe kan ik jou veel leren?". Wij denken: "Hoe kan ik jou ondersteunen bij wat jij wil leren?".